Haber

YKS adaylarına sınavda stres yönetimi için öneriler

Uzmanlar, Yüksek Öğrenim Kurumları Sınavı’na (YKS) girecek adaylara sınav süresince artan gerginliği ve korkuyu azaltmak, sınava kolay sorularla başlamak ve zamanı gerçek anlamda yönetmek için birkaç dakikalık nefes eğitimi teklif etti.

İstanbul Üniversitesi-Cerrahpaşa (İÜC) Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi Rehberlik ve Manevi Danışmanlık Anabilim Dalı Öğretim Üyesi Prof. Dr. İlkay Demir, bu tür sınavlarda gerilim ve başarısızlık telaşının beklenen tepkiler olduğunu söyledi.

Modül korkusunun öğrencilerin sınava daha fazla motive olmasına neden olduğunu ancak sınav performansını olumsuz etkileyeceği için endişenin kontrol altına alınması gerektiğini belirten Demir, sınav öncesi en değerli tavsiyenin öğrencilere rahatlamalarına yardımcı olacak uygulamaları rutin olarak tekrarlayın.

Rahatlamanın herkes için farklı uygulamalarla mümkün olduğunu dile getiren Demir, önerileri arasında “Yürümek. Dışarı çıkmak, doğada vakit geçirmek. Meditasyon yapmak, nefes almak, kas gevşetme egzersizleri yapmak. Özellikle yoğun kaygı anlarında burundan nefes almak” şeklinde konuştu. ve sessiz bir ortamda ağızdan nefes vermek.” nefes egzersizleri çok faydalıdır. Yine sınav öncesi sosyal medya ve benzeri uygulamaları azaltmak, ekran başında geçirilen süreyi olabildiğince kısaltmak.” şeklinde sıralandı.

prof. Demir, “Hem sınav sabahı hem de sınav sırasında panik ve yüksek kaygı olabilir. Bu zamanlar için gençlere birkaç dakika durmalarını, gözlerini kapatmalarını, kısa bir nefes egzersizi yapmalarını önerebiliriz. , birkaç yudum su için ve kendileri için belirledikleri motive edici bir cümleyi tekrar edin.” söz konusu.

Son günlerde anne babaların pozitif gündemlere odaklanması gerektiğine dikkat çeken Demir, ailelere şu tavsiyelerde bulundu:

“Gençlerin olumsuz duygu ve düşüncelerini görmezden gelmek ya da değersizleştirmek yerine, onları dinlemek, yanınızda olduklarını, destek olduklarını ve sonuç ne olursa olsun her zaman arkalarında olduklarını onlara hatırlatmak. çalışma periyotlarında, sınav günleri öncesi panik içinde gençlerin bilmedikleri konuları yakalamaya çalışmak, “Önceliklerini belirlemelerine yardımcı olmak ve bu öncelikler doğrultusunda konuları tekrar etmelerini sağlamak. Kendi telaşlarının ve çocuklarından beklentilerinin öğrencileri olumsuz etkileyeceğini unutmadan, itidalli ve kontrollü hareket etmek.”

“Olumlu duygular geliştirmemize katkı sağlayacak görüşlere odaklanmalıyız”

İÜC Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Bölümü Eğitim Ölçme ve Değerlendirme Bölüm Başkanı Doç. Dr. Lokman Akbay ise öğrencilerin gelecekleri için değerli kararlar almasında öne çıkan bu sınavın muhtemelen hayatlarındaki en değerli dönüm noktalarından biri olduğunu söyledi.

Uzun soluklu ve olması gerekenden çok daha fazla anlam yüklü olan YKS’ye hazırlık sürecinin, hem öğrencilerin hem de ailelerinin günlük rutinlerini değiştirmelerine neden olan ama özellikle gerilim ve sıkıntı dolu bir maceraya dönüştüğünü anlatan Dr. Akbay, duygu durumlarında değişiklik olduğunu belirterek şunları söyledi:

“Yakın zamanda yapılan bir araştırma sonucu öğrencilerin YKS algılarının kaygı ve beklenti temalarında yoğunlaştığını gösteriyor. Sınava hazırlanan gençlerimizin geleceğine dair belirsizlikler, sınava hazırlık ve sınav sürecindeki yarış ve mücadele, umut ya da sınav sonrası hem kendilerinin hem de velilerinin beklentileriyle yoğrulan umut.Umutsuzluk, umutsuzluk gibi yapılar öğrencilerimizin YKS’ye karşı sınav korkusunu ve gerilimini yaşamalarına neden oluyor.”

Rutini bozmamak için son bir haftadır çalışma devam etse de son günün dinlenme ile geçirilmesi gerektiğini söyleyen Akbay, sınav öncesi sağlık, beslenme ve uykuya daha fazla dikkat edilmesi tavsiyesinde bulundu. Akbay, sınavla ilgili teması kesmenin ve zihinsel gerginlik yaratabilecek ortam, kişi ve konulardan uzak durmanın fiziksel ve zihinsel olarak dinlenmeye yardımcı olacağını belirtti.

Akbay, kişinin başarıya giden yolda ihtiyaç duyabileceği bir duygu olan telaşın doğruluk düzeyinde tutulması gerektiğine dikkat çekerek, sınav sırasında oluşan gerginliğin olumsuz sonuçlar doğurduğuna dikkat çekerek, şunları kaydetti:

“Kaygı ile baş etmenin en etkili yolu, sınav hazırlıklarının tamamlandığı ve her şeyin yolunda gideceği inancına sahip olmaktır. Olumsuz niyetlere, sınav öncesi ve sınav sırasında yaşanabilecek sorunlara, varsa eksikliklere odaklanmak. her ne olursa olsun sınava hazırlanırken sıkıntı seviyemizi artıracak unsurların ortasında olmak, bu nedenle olumlu duygularımızın gelişmesine katkı sağlayacak, telaş ve gerginliğimizi azaltacak fikir ve konulara odaklanmalıyız. Yaşanabilecek bu aksiliklerden veya aksiliklerden ziyade belli bir seviyenin altına inmesi sınava karşı ve sınavdan sonra olumlu bir tutum geliştirmemize ve olası yüksek korku seviyemizi düşürmemize yardımcı olacaktır. Sınava girecek adayların, akranlarının ve yakınlarının beklentilerini değil, kendi amaç ve ideallerini gerçekleştirmek için sınava girdiklerini kendilerine hatırlatmaları ve karşılayamama gibi olumsuz niyetler geliştirmemeleri korku kontrolüne etkisi. yakınlarının beklentileri. “

“Aile üyeleri bağlantılarına dikkat etmeli”

Akbay, sınav öncesi yapılan hazırlıklarda motivasyonu yüksek tutmanın, sınav sürecinde de konsantre olup bu durumu korumanın önemli olduğunu belirtti.

Sınav performansının olumsuz etkilenmemesi için sınav sırasında kaygı nedeniyle oluşabilecek stres düzeyinin kontrol altında tutulmasının çok önemli olduğunu vurgulayan Akbay, şu önerilerde bulundu:

“Gerektiğinde sınav sırasında verilebilecek kısa aralarda gerginlikle baş etme yolları ile ilgili nefes egzersizleri gibi bilinen teknikleri uygulamak çok etkili olabilir. sınav soruları cevaplamayı zorlaştırabilir, kolay soruları sınavın başında cevaplamak ve daha fazla zaman ve bilişsel çaba gerektiren sorularda ilerlemek mümkündür.Dakikalar içinde tekrar gözden geçirmek için atlamak doğru karar olabilir.

Cevabın doğruluğundan emin olarak verilen cevap sayısı arttıkça sınavın başarılı olacağına olan inanç artabilir ve sınava karşı olumlu tutum geliştirilebilir. Ayrıca zaman ilerledikçe tüm soruları cevaplayamama telaşı yeniden gerginlik yaratıp performansımızın olumsuz etkilenmesine neden olabileceğinden sınav esnasında doğru planlama ve zaman yönetimi uygulaması büyük önem arz edecektir.”

Velilerin sınava girecek öğrencilerin hazırlanmasına ve sınav günü gösterdikleri performansa katkı sağlayabileceklerini belirten Doç. Dr. Akbay, aile bireylerinin sınavla ilgili duygu ve düşüncelerinden bahsederken temas ettikleri kişilere dikkat etmeleri gerektiğini, öğrencilerin sınav sonucundan çok hazırlık sürecini ve gösterilen çabayı vurgulamalarının sorunları azaltacağını önerdi. öğrencilerin sınavla ilgili

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Başa dön tuşu